3/25/2014

A Bermuda-háromszög

Rengeteg mindent olvastam már az elmúlt évek alatt a Bermuda-háromszögről, de most szeretném saját cikkemben teljesen máshonnan megközelíteni. Nem lesz merőben forradalmi a nézetem, de igyekszem pontosan összefoglalni a mondandóm lényegét.

Létezik e maga a háromszög?

A Bermuda-háromszög, mint olyan, nem létezik. A Bermuda, Miami és San Juan háromszöget és környékét szokás ez alatt érteni, ugyanis jóval több eltűnés volt a szögön kívül, mint belül. Tehát semmiképpen sem beszélhetünk háromszögbeli eltűnésekről, ezek az eltűnések jóval nagyobb területet érintettek.



Miért nem tűnt el senki és semmi 1840 előtt, illetve 1980 után?

Előtte nyilván rengeteg ember és hajó tűnt el a hullámsírban, de ezekről nem készültek feljegyzések, így ezekről tudomást sem szerezhettünk. Akkoriban semmi rendkívüli nem volt abban, hogy egy hajó eltűnt, hiszen számtalan hajót támadtak meg kalózok vagy süllyedt el műszaki hiba miatt, stb. Akkoriban ez nem keltett semmilyen feltűnést. 1980 óta pedig rengeteget fejlődött a technológia, így sem hajó, sem repülő nem képes csak úgy eltűnni. Persze, ha a háromszög bevonzaná, a technológia mit sem számítana, de erről eddig egy híradás sem szólt, tehát a technika fejlődésével megszűnt az „átok”, már ha volt egyáltalán.

Maguk az eltűnések!

Hajók
1840: Rosalie: elhagyott hajó, rakománya érintetlen, csak egy kanári volt a fedélzeten.
1850-1870: három hajó tűnt el abszolút nyom nélkül.
1872: Mary Celeste: 10 fő eltűnt, a mentőcsónak is, kicsit zilált volt a hajó, de semmi lényeges.
1880-1900: két eltűnt hajó, illetve egy hajó látott, egy elhagyatott hajót, amit sodort a szél.
1900-1940: nyolc hajó tűnt el nyomtalanul, három hajó pedig gazdátlanul hánykolódva utasok nélkül került elő. A Cyclops és a Carroll A. Deering esete a leghíresebb.
1941-1944: három hajó tűnt el, ezek közül egyet hánykolódva, legénység nélkül találtak meg.
1944-1973: 20 hajó tűnt el, amik közül 10 utasok nélkül, hánykolódva előkerült.
Repülők
1944-1973: 23 repülő tűnt el összesen.


Tényleges áldozatok száma?

Megközelítőleg 400 főről beszélünk, pontos szám nem ismert.

Milyen logikus magyarázatok voltak az egyes eseteknél?

Hajók
A Rosalie esetéről egyetlen cikk számol be, ám ilyen hajó nem volt nyilvántartva akkoriban. Valószínűleg ez a Rossini hajó volt, melynek utasait megmentették, ám a hajó elsodródott a mentés után. A következő három hajó sem szerepel semmilyen korabeli nyilvántartásban, így vagy elírták a nevüket vagy az esetek meg sem történtek. A Mary Celeste esete nagyon zavaros, de a legtöbben biztosítási csalást látnak az eset mögött vagy kalózkodást, azonban egyik sem túlhelytálló. Valószínűleg a legénység megijedt valamitől, ami miatt mentőcsónakba szállt és várt, hogy a veszély elmúljon a hajón, eközben elsodródtak és mind odavesztek. A következő három hajó esetében nincs túl sok titok, az egyik hajó nem szerepel semmilyen nyilvántartásban, a hánykolódó hajó sem túl meggyőző (sem név, sem konkrétumok, csak egy hajó látott egy másikat valahol), a harmadik hajót pedig 70 nappal az eltűnése után kezdték keresni, de azt sem tudták merre haladhatott. A következő nyolc hajó és a három hánykolódó hajó esete a következő. Az egyik hajó valójában egy földrengés áldozata lett (nem is a háromszögben igazából), egy másik pedig egy apró sportvitorlázó volt, amit valószínűleg egyszerűen elgázolt egy nagyobb hajó. Három hajó viharban süllyedt el, kettőt valószínűleg német torpedó süllyesztett el (háború volt), egyről pedig semmilyen nyilvántartásban nincs adat. Az egyik megkerült szkúneren motorhiba lépett fel, utasait megmentették, közben a hajó elsodródott, 40 nap múlva a Bermudákon találták meg hánykolódva, addig 1200 km-t utazott. Az egyik hajó, ami megkerült félig már vízben állt, vitorlái megtépázottak, nyílván viharban sérült meg, utasait kimentették. A harmadik megtalált hajón el volt szakadva a horgonylánc (ezért szállhattak le róla) és hiányzott a mentőcsónak (elmenekültek az utasok). Cyclops: 309-en tűntek el a hatalmas hajóval. 1968-ban találtak rá a hajó roncsaira, ami vagy a nagy rakomány vagy a térségre zúduló hatalmas vihar miatt süllyedt el. Carroll A. Deering: a hajóról rengeteg változat kering, de a legvalószínűbb, hogy viharban süllyedt el vagy esetleg kalózok támadták meg. 1944-1973 közötti hánykolódó hajók közül az egyik utasait kimentették, de közben a hajó elúszott, az egyik yacht utasai pedig csónakkal hagyták el a hajót kirándulás céljából, azonban a kis csónak elsüllyedt. Egy másik yacht viharsérüléseket szenvedett, majd vontatása közben elsüllyedt, utasait valószínűleg a 10 m-es hullámok lelökték a fedélzetről. 11 nap alatt öt elhagyott hajó: az egyik vitorlás volt, fedélzetén egy fővel, aki minden valószínűség szerint öngyilkos lett. Két hajó fel volt borulva, nyílván baleset érte, utasait talán megmentették, egy hajóról nincs adat, az ötödik hajó pedig egyáltalán nem elhagyott volt, pusztán automatára állított. Marine Sulphur: kéntartályokat szállított, ami a szerkezetét instabillá tette, vihar tombolt a térségben. Előfordulhatott borulás, robbanás. De a lényeg, hogy elsüllyedt a hajó, helyén mentőövek, mellények, kannák, stb. úszkáltak. Egy tartályhajót pedig robbanás rázott meg és ölt meg rajta mindenkit, holttestüket megtalálták. Hat viharban süllyedt el két hajó pedig nem tűnt el, kikötött csak sokat késett egy hurrikán miatt. Egy hajóról pedig semmilyen nyilvántartás nem tesz említést, tehát nem is létezett, egy másikat pedig kalózok támadtak meg.
Repülők
1944-1973 között tűntek el csak a repülők, 23-ról tudunk.
19-es repülőraj: 5 hadrepülő tűnt el egyszerre, illetve az őket kereső hidroplán is, fedélzetükön 28 fővel. Mai napig nem tisztázott mi történt pontosan, de mind az öt repülő eltévedt, nem volt megfelelő az időjárás, a navigáció (gond volt az iránytűvel), stb. Valószínűleg rossz felé fordultak, majd a nyílt óceán felé mentek, ahol kifogyott az üzemanyaguk és lezuhantak. A hidroplán esete egyszerű, egy hajó látott valamit felrobbanni a levegőben pont ott, ahol a hidroplánnak lennie kellett.
A többi lezuhanás okai: vihar, műszaki hiba (iránytű javítása, illetve erős szél), elektromos hiba (az akuk így az iránytű is lemerült, 7 órányi üzemanyaguk volt és a végén jártak), alkalmatlan gép (műszakilag instabil volt és eltűnés után 8 órával keresték csak, nem is jó helyen), felrobbant motor (a viharos tenger miatt senkit sem tudtak megmenteni), jeges vihar, robbanás, felrobbant tanker (olajfolt maradt). Egy nem szerepel semmilyen nyilvántartásban, két üzemanyagtöltő repülő pedig egymással ütközött, olajfolt és néhány alkatrész maradt utánuk. Egy valószínűleg lezuhant, de éjszaka nem keresték, reggelre az áramlatok mindent elvittek, a másik pedig eltévedt (üzemanyaga elfogyása után lezuhant). Aztán három repülő zuhant le, egy után maradt olajfolt, a másik kettő után későn indult a keresés és az időjárás sem kedvezett neki. Csupán egy repülőről nem tudjuk egyáltalán, hogy mi is történhetett.  

Mik a magyarázatok általánosságban?

Atlantisz
Létezésére sincs semmilyen bizonyíték, így hatásai is ismeretlenek.
UFO
Sokan hisznek ebben, de tudományosan ez sem bizonyított.
Sargasso tenger
Igazából kis része nyúlik csak a háromszögbe, de előszeretettel veszik ide. Különleges alga faj él itt, illetve az áramlatok is szívesen hordanak ide össze mindent a környékről. Régen heteket vesztegeltek itt a hajók, már ha egyáltalán kijutottak a hínár fogságából.
Mágneses anomália
Az iránytűk miatt bukkant fel az elmélet, de hosszas vizsgálatok után bebizonyosodott, hogy téves a feltételezés.
Szándékosság, háborús veszteség
Három hajó valóban a háborús zónában tűnt el, illetve azokban a térségekben a kalózkodás sem ismeretlen fogalom. Bármelyik előfordulhatott.
Emberi mulasztás
Ide tartozik az emberi tévedés, a műszaki hiba, stb. Lényegében több esetben is felmerült, mint lehetséges indok, más helyen pedig egyértelműen bizonyították is.
Golf-áramlat
Az áramlat semmit sem segített lezuhanni, viszont áramlásának hála percek alatt nyomtalanul képes embert, roncsokat, stb. nagyon messzire szállítani.
Viharok
A leggyakoribb ok és nem is alaptalan, hiszen rengeteg szél, eső és jégvihar tombol arra évszaktól függően, sőt erős hurrikánzóna is egyben.
Gázbuborék
Az óceáni rétegekben halmozódhat fel metán és szénhidrogének, amik feltörve elpusztíthatnak hajókat, de repülőket semmi esetre sem.
Infrahangok
Elméletileg lehetséges infrahangokkal embereket, állatokat, sőt repülőket, hajókat is megzavarni. Ám ez a dolog kísérletezés alatt van, nem bizonyított.
Lawrence David Kusche elmélete:
1.      A világ bármely részén történhetnek és történnek is ilyen eltűnések, de sehol máshol nem építettek legendát köré. Illetve forgalmas évi 50.000-res forgalmat bonyolító területről van szó, mégsem történt ezeken az eseteken kívül több ilyen. Ráadásul a legendák hajlamosak a háromszög számlájára írni olyan eltűnéseket is, amelyek még csak a közelben sem voltak.
2.      Évente két hurrikánszezon is van ezen a vidéken és az eltűnések nagy része is ezekre az időpontokra esik. Hiába írtak tiszta időt a legendáknál, a vihar pillanatok alatt kitör, majd eltűnik.
3.      Hihetetlenül könnyű eltévedni abban a térségben, mert rengeteg az egyforma korallvidék. Régen pedig még könnyebb volt. A ’70-es évekig a repülési szabályok, a rádiókommunikáció és maga a tájékozódás sem volt egyszerű, azóta nagy utat tett meg és rengeteg baleset kellett hozzá, hogy majdnem tökéletes legyen.
4.      Az eltűnések egy része nem igazolható. Pl.: sok esetben csak kitalációról van szó, hiszen manapság már kizárt, hogy egy ilyen horderejű dolog ne lenne nyilvántartva. A hajózási, de a repülési nyilvántartások is hosszú múltra tekintenek vissza, szóval az össze hajó és repülő, ami fentebb szerepelt, kellett volna, hogy valamilyen nyilvántartásba bekerüljön.
5.      Sok esetben felelőtlenül használták az eltűnés szót, hiszen több hajónál is előfordult, napokat késett, de beért, nem tűnt el.


Imádom amúgy az összeesküvés elméleteket, a misztikumot, a legendákat, sőt a Bermuda az egyik kedvencem. De ettől még nem árt, ha tudományosan rálát valaki egy témára, ezt tettem most én is. Imádom ezt a legendát és igazából még hiszek is benne valamennyire, de a tények makacs dolgok tudnak lenni. 


2 megjegyzés:

  1. A Bermuda háromszögnek van egy ikertestvére, amit Sárkány háromszögnek hívnak és Japán partjainál található. Érdemes lenne arról is írni egy kisebb cikket...

    VálaszTörlés
  2. Tudok a létezéséről, hamarosan utána is járok.

    VálaszTörlés