Bizonyára
rémesen sokat olvastál már te is a Titanicról, mint oly sokan mások is. Nemigen
lehet róla már újat mondani vagy mutatni. Én azonban szerettem volna írni róla,
egy kicsit más szempontból, kicsit informatívabban. Aztán döntse el az olvasó,
hogy sikerült e.
Hivatalos Oldal
Ez az oldal az, ahol a Titanicról mindent megtalálhatsz,100%-ban pontos és leellenőrzött adatokat tartalmaz. Én ebből az oldalból szemezgettem ez alá a link alá, hihetetlenül klasszak az adatok, amiket valószínűleg még nem tudtál, nem hallottál: TITANICA
Hivatalos Oldal
Ez az oldal az, ahol a Titanicról mindent megtalálhatsz,100%-ban pontos és leellenőrzött adatokat tartalmaz. Én ebből az oldalból szemezgettem ez alá a link alá, hihetetlenül klasszak az adatok, amiket valószínűleg még nem tudtál, nem hallottál: TITANICA
Tények
Üzemeltetője:
White Star Line
Útvonal:
Southampton – New York
Ár:
7,5 millió dollár
Építése:
1909-1911
Szolgálati
ideje: 1912.04.10. – 1912.04.15.
Hossza:
269 m
Szélessége:
28 m
Sebessége:
44 km/h
Férőhelyek:
2500-3000 fő
Jegy
ár: 3-adon: 36 dollár, 2-odon: 66 dollár, 1-őn 125 dollár, de itt nőttek az
árak a luxus mértékétől (4000 dollár volt a legdrágább jegy).
Utazások
célja: Az első osztály utasai gyakran utazgattak, többen körutazást tettek
Európában vagy üzleti úton voltak, vagy csak rajta akartak lenni a kor legfelkapottabb
hajóútján. A másodosztály utasai üdülni vagy áttelepülni készültek. A harmad
osztályon mindenki az új élet reményében, kitelepülési céllal indult útnak.
Értékek
a hajón: Sok érték volt a hajón, de igazi kincs, mint gyémántok, meg
aranyrudak, meg muzeális kincsek nem voltak.
Az
út
A
Titanic április 10-én délben indult Southampton-ból Cherbourg felé, ahova 19
órakor meg is érkezett, újabb utasokat vettek fel, majd 21 órakor Queenstown
felé. Másnap 11-én 12:30-kor meg is érkeztek, majd újabb utasokat felvéve New
York felé indultak 14:00-kor.
Ezután
három eseménytelen nap következett, enyhe szellő fújdogált, a hajó egyfolytában
gyorsítani tudott, minden kiválóan működött.
1912.04.14.:
A hajó elérkezett a jéghegyekkel tarkított vidék felé, amit megkerülhettek
volna, de akkor nem értek volna be időbe és így a tulajdonosoknak kellemetlen
lett volna az első út (ragaszkodtak hozzá, hogy a hajó egyfajta rekordot döntve
előbb fusson be a kikötőbe, mint várták, mert ez lett volna a legjobb sajtó a
fiatal luxushajónak). Ráadásul nem világított a Hold, nem hullámzott az óceán,
és változatlanul gyorsan kellett haladniuk, így megnehezítve, hogy időben
észleljenek egy jéghegyet. Valószínűleg kaptak figyelmeztetéseket más hajóktól,
hogy jéghegyek vannak az útvonalukon, de a hiedelmekkel ellentétben ez mit sem
számított, hiszen a kapitány tapasztalt volt, tudta, hogy vannak arra
jéghegyek, figyelték is őket, a legénység tudta mit kell tenni jéghegy esetén,
stb., szóval nem volt szükségük külön figyelmeztetésekre.
23:40
Frederick
Fleet őrszem jéghegyet észlelt, majd William Murdoch első tiszt parancsot adott
a hajó balra fordulására és hátramenetbe kapcsolására. Ez így volt helyes,
tökéletesen járt el, a baj az volt, hogy már túl közel kerültek a hegyhez. A
következő gond az volt, hogy a hegy súrolta a hajó oldalát, így rekeszeinek egy
része vízzel telt meg. Még ez sem lett volna probléma, de sajnos eggyel több
rekesz telt meg, mint amivel a hajó még megmenekült volna. A legénység szinte
azonnal tudta, hogy a hajónak vége, az utasok csak egy lökést éreztek.
0:10
Megkezdték
a mentőmellények kiosztását és az utasokat a csónakokhoz terelték.
0:15
Leadták
az első vészjelzéseket.
0:45
Fellőtték
a rakétákat.
Leeresztették
az első mentőcsónakot, a 7-est 28 emberrel. Az emberek ekkor még nem akartak
menni, később pedig, ahogy nőtt a pánik, úgy nőtt a káosz is. Hivatalosan csak
nők és gyermekek szállhattak be, de a hajó bal oldalán már a férfiak is
beszálltak. A mentőcsónakok számát sokan megkritizálják, azonban az igazság az,
hogy teljesen megfeleltek az akkori szabályoknak, még valamivel több is volt
belőlük. A probléma az volt, hogy nem töltötték fel őket. Miért? Mert sokan be
sem akartak szállni, el sem hitték, hogy süllyed a hajó. Mások azt hitték van
bőven még csónak. A legénység meg nem mert erőszakoskodni gazdag utasokkal,
illetve a harmad osztályon utazókról meg megfeledkeztek. Persze se így, se úgy
nem tudtak volna mindenkit megmenteni, mert a hajóhoz mérten viszont nem volt
elég csónak.
1:40
Fellőtték
az utolsó rakétát.
2:05
Leeresztették
az utolsó, a D jelű csónakot.
2:18
A
hajó nagyon meredeken dőlt már, fényei kialudtak. Az A és B csónakok ekkor
elszabadultak, később az előbbi félholtakkal telt meg, utóbbi pedig felborult,
a 12-es hajó visszafordult és az szedte össze őket. A Carpathia, aki fogta a
jeleket, teljes sebességgel úton volt már, de túl messze volt.
2:20
A
hajó elsüllyed. A 14-es csónak visszafordul, még 5 embert ment meg. 75 perc
múlva a Carpathia megérkezett, reggel 8-ra a túlélők a fedélzeten voltak.
Áldozatok/Túlélők
A
pontos számokat nem ismerjük, ahány oldal, annyi adat, ugyanis a pontos utas
lista a tengerbe veszett.
885
fő személyzet: 66 a fedélzeten, 325 a motortérben és 494 a vendégellátó részen.
Ide vehetjük a 8 hajózenészt is, bár ők másodosztályon utaztak.
1317
utas volt a fedélzeten
324
Első osztályú
284
Másodosztályú
709
Harmadosztályú
Gyermekek:
1.osztály
6/5 gyermek túlélte. 1 gyermek halt meg, mert szülei nem hagyták ott egymást.
2.osztály:
24/24 túlélte.
3.osztály:
79/27 túlélte. 52 gyermek halt meg.
Nők
1.osztály
144/140 túlélte. 4 nő halt meg, mert nem hagyták el férjeiket.
2.osztály:
93/80 túlélte. 13 nő halt meg.
3.osztály:
165/76 túlélte. 89 nő halt meg.
Férfiak
1.osztály
175/57 túlélte. 118 férfi halt meg.
2.osztály:
168/14 túlélte. 154 férfi halt meg.
3.osztály:
462/75 túlélte. 387 férfi halt meg.
Személyzet:
885
férfi, vendégekhez tartozó 23 nő
693
férfi és 3 nő meghal.
Az
utasok 68%-a meghalt!
A
halottak egy részét megtalálták, míg másokat soha. Akik előkerültek azokat azonosították,
eltemették, míg másokat a családjuk a holttestek nélkül temették el. Megint
másokat főleg harmadosztályú utasokat a tengerben temettek el, úgy hogy egy
hajó visszatért és tengeri temetést kaptak.
A
hajóból maradt, felszínen úszó dolgokat elszállították, a WSL kártérítést
fizetett az áldozatok családjainak, ám korán sem eleget, hibájukat nem ismerték
el.
A
hajó részei
Fedélzet:
itt voltak a csónakok és minden osztálynak meg volt a maga helye, bár voltak
átfedések.
Luxus
(A) fedélzet: itt csak az első osztály utasai tartózkodtak és innen nyíltak
különböző szalonok is. Pl. tornaterem, olvasó szoba, dohányzó.
B
fedélzet: első osztályú kabinok, étterem és 2-od oszt. dohányzó, illetve
raktárak. Ezen fedélzet másik oldalán volt a 3-ad osztály fedélzete.
C:
személyzeti és 3-ad oszt. közös tér, illetve itt volt néhány első oszt. kabin
és 2-od oszt. könyvtár.
D:
itt volt kabin minden osztályról, 1-2 oszt. szalonjai és a Limuzin-tér.
E:
csak a személyzet és a 3-ad oszt. kabinjai.
F:
2-3 oszt. kabinok, 3-ad oszt. étkező, törökfürdő és medence.
G:
3-ad oszt. kabinok, posta, raktárak, squash-pálya, kazánház-motor.
Legalsó
fedélzet: itt volt a kazán, gépház, motorikus dolgok, ahova utasok nem
léphettek be.
Élet
a hajón
Ételek
Első
osztály: 8-9 fogás. Többnyire hideg
előételekkel és osztrigával kezdődött. Minden fogást külön tálaltak fel. Az
utolsó fogás az első osztályon többek között a Consommé Olga (borjúleves
kecsegevelővel), lazac uborkával és hollandi mártással; Mignons Lili
(libamájjal, articsókaszívekkel és szarvasgombával készítve); bárány
mentaszósszal; krémes karotta, sült galambfióka zsázsaágyon, hideg spárga
vinaigrette mártással, és libamájpástétom. Az utolsó napon a desszertkínálat
őszibarack Chartreuse zselében és Waldorf puding volt.
Másod
osztály: Borsóleves, zöldséges
spagetti, sózott marhahús, zöldséggombócok, sült ürühús, héjában sült krumpli,
ökörnyelv, savanyúság, tápiókapuding és almatorta.
Harmad
osztály: Zöldségleves, sült
disznóhús, zsályás hagymaröszti, zöldborsó, főtt krumpli, száraz kekszek, friss
kenyér, édes szósszal leöntött szilvapuding és narancs .
Szabadidő
Szabadidő
Első
osztály: úszómedence, tornaterem, squash-terem, masszázs-szalon, törökfürdő,
fedélzeti játékok, könyvtár, táblajátékok, több órás étkezések (napközben
cukorka, szivar, cigaretta, könnyűitalok-ételek), szivarszoba, teaszoba,
rögtönzött előadások, táviratok küldése.
Másodosztályon
ezek egy része szintén elérhető volt, de nem minden. Harmadosztályon csak egy
társalgó, egy ebédlő volt.
A
roncs
A
hajó roncsa jelenleg 4 km mélyen fekszik 900 km-re Új-Funlandtól. 1985-ben
találták meg, ezután számos kincsvadász merült le és loptak el számtalan dolgot
a roncs közeléből. Ezek nagy része megkerült, a hajó védett. 5500 tárgyat
emeltek ki az idők folyamán az óceánból, amiket a Titanic Múzeumban meg is lehet
tekinteni. A roncs gyorsan pusztul, valószínűleg 2040-re nyoma sem marad.
Jelen
Virtuális
kiemelés
2010-ben
egy expedíció utazott a roncshoz, hogy virtuálisan feltérképezzék a hajót és a
környezetét is, mert az a cél, hogy virtuálisan kiemelik a hajót, majd később a
szárazföldön rekonstruálják azt. Szeretnék a nagy közönség számára is láthatóvá
tenni, mielőtt végleg semmivé lesz.
Titanic
II.
2013-ban
a Blue Star Line bejelentette, hogy felépítik a Titanic pontos mását, még a
személyzet ruháit is másolják. 2016-ban indult volna el a hajó, de csúsztak,
így 2018-ban száll vízre a másolat, valószínűleg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése