2/16/2016

A Titanic múltja és jövője

Bizonyára rémesen sokat olvastál már te is a Titanicról, mint oly sokan mások is. Nemigen lehet róla már újat mondani vagy mutatni. Én azonban szerettem volna írni róla, egy kicsit más szempontból, kicsit informatívabban. Aztán döntse el az olvasó, hogy sikerült e.

Hivatalos Oldal

Ez az oldal az, ahol a Titanicról mindent megtalálhatsz,100%-ban pontos és leellenőrzött adatokat tartalmaz. Én ebből az oldalból szemezgettem ez alá a link alá, hihetetlenül klasszak az adatok, amiket valószínűleg még nem tudtál, nem hallottál: TITANICA

Tények

Üzemeltetője: White Star Line
Útvonal: Southampton – New York
Ár: 7,5 millió dollár
Építése: 1909-1911
Szolgálati ideje: 1912.04.10. – 1912.04.15.
Hossza: 269 m
Szélessége: 28 m
Sebessége: 44 km/h
Férőhelyek: 2500-3000 fő
Jegy ár: 3-adon: 36 dollár, 2-odon: 66 dollár, 1-őn 125 dollár, de itt nőttek az árak a luxus mértékétől (4000 dollár volt a legdrágább jegy).
Utazások célja: Az első osztály utasai gyakran utazgattak, többen körutazást tettek Európában vagy üzleti úton voltak, vagy csak rajta akartak lenni a kor legfelkapottabb hajóútján. A másodosztály utasai üdülni vagy áttelepülni készültek. A harmad osztályon mindenki az új élet reményében, kitelepülési céllal indult útnak.
Értékek a hajón: Sok érték volt a hajón, de igazi kincs, mint gyémántok, meg aranyrudak, meg muzeális kincsek nem voltak.


Az út

A Titanic április 10-én délben indult Southampton-ból Cherbourg felé, ahova 19 órakor meg is érkezett, újabb utasokat vettek fel, majd 21 órakor Queenstown felé. Másnap 11-én 12:30-kor meg is érkeztek, majd újabb utasokat felvéve New York felé indultak 14:00-kor.
Ezután három eseménytelen nap következett, enyhe szellő fújdogált, a hajó egyfolytában gyorsítani tudott, minden kiválóan működött.
1912.04.14.: A hajó elérkezett a jéghegyekkel tarkított vidék felé, amit megkerülhettek volna, de akkor nem értek volna be időbe és így a tulajdonosoknak kellemetlen lett volna az első út (ragaszkodtak hozzá, hogy a hajó egyfajta rekordot döntve előbb fusson be a kikötőbe, mint várták, mert ez lett volna a legjobb sajtó a fiatal luxushajónak). Ráadásul nem világított a Hold, nem hullámzott az óceán, és változatlanul gyorsan kellett haladniuk, így megnehezítve, hogy időben észleljenek egy jéghegyet. Valószínűleg kaptak figyelmeztetéseket más hajóktól, hogy jéghegyek vannak az útvonalukon, de a hiedelmekkel ellentétben ez mit sem számított, hiszen a kapitány tapasztalt volt, tudta, hogy vannak arra jéghegyek, figyelték is őket, a legénység tudta mit kell tenni jéghegy esetén, stb., szóval nem volt szükségük külön figyelmeztetésekre.
23:40
Frederick Fleet őrszem jéghegyet észlelt, majd William Murdoch első tiszt parancsot adott a hajó balra fordulására és hátramenetbe kapcsolására. Ez így volt helyes, tökéletesen járt el, a baj az volt, hogy már túl közel kerültek a hegyhez. A következő gond az volt, hogy a hegy súrolta a hajó oldalát, így rekeszeinek egy része vízzel telt meg. Még ez sem lett volna probléma, de sajnos eggyel több rekesz telt meg, mint amivel a hajó még megmenekült volna. A legénység szinte azonnal tudta, hogy a hajónak vége, az utasok csak egy lökést éreztek.
0:10
Megkezdték a mentőmellények kiosztását és az utasokat a csónakokhoz terelték.
0:15
Leadták az első vészjelzéseket.
0:45
Fellőtték a rakétákat.
Leeresztették az első mentőcsónakot, a 7-est 28 emberrel. Az emberek ekkor még nem akartak menni, később pedig, ahogy nőtt a pánik, úgy nőtt a káosz is. Hivatalosan csak nők és gyermekek szállhattak be, de a hajó bal oldalán már a férfiak is beszálltak. A mentőcsónakok számát sokan megkritizálják, azonban az igazság az, hogy teljesen megfeleltek az akkori szabályoknak, még valamivel több is volt belőlük. A probléma az volt, hogy nem töltötték fel őket. Miért? Mert sokan be sem akartak szállni, el sem hitték, hogy süllyed a hajó. Mások azt hitték van bőven még csónak. A legénység meg nem mert erőszakoskodni gazdag utasokkal, illetve a harmad osztályon utazókról meg megfeledkeztek. Persze se így, se úgy nem tudtak volna mindenkit megmenteni, mert a hajóhoz mérten viszont nem volt elég csónak.
1:40
Fellőtték az utolsó rakétát.
2:05
Leeresztették az utolsó, a D jelű csónakot.
2:18
A hajó nagyon meredeken dőlt már, fényei kialudtak. Az A és B csónakok ekkor elszabadultak, később az előbbi félholtakkal telt meg, utóbbi pedig felborult, a 12-es hajó visszafordult és az szedte össze őket. A Carpathia, aki fogta a jeleket, teljes sebességgel úton volt már, de túl messze volt.
2:20
A hajó elsüllyed. A 14-es csónak visszafordul, még 5 embert ment meg. 75 perc múlva a Carpathia megérkezett, reggel 8-ra a túlélők a fedélzeten voltak.


Áldozatok/Túlélők

A pontos számokat nem ismerjük, ahány oldal, annyi adat, ugyanis a pontos utas lista a tengerbe veszett.
885 fő személyzet: 66 a fedélzeten, 325 a motortérben és 494 a vendégellátó részen. Ide vehetjük a 8 hajózenészt is, bár ők másodosztályon utaztak.

1317 utas volt a fedélzeten
324 Első osztályú
284 Másodosztályú
709 Harmadosztályú

Gyermekek:
1.osztály 6/5 gyermek túlélte. 1 gyermek halt meg, mert szülei nem hagyták ott egymást.
2.osztály: 24/24 túlélte.
3.osztály: 79/27 túlélte. 52 gyermek halt meg.

Nők
1.osztály 144/140 túlélte. 4 nő halt meg, mert nem hagyták el férjeiket.
2.osztály: 93/80 túlélte. 13 nő halt meg.
3.osztály: 165/76 túlélte. 89 nő halt meg.

Férfiak
1.osztály 175/57 túlélte. 118 férfi halt meg.
2.osztály: 168/14 túlélte. 154 férfi halt meg.
3.osztály: 462/75 túlélte. 387 férfi halt meg.

Személyzet:
885 férfi, vendégekhez tartozó 23 nő
693 férfi és 3 nő meghal.

Az utasok 68%-a meghalt!
A halottak egy részét megtalálták, míg másokat soha. Akik előkerültek azokat azonosították, eltemették, míg másokat a családjuk a holttestek nélkül temették el. Megint másokat főleg harmadosztályú utasokat a tengerben temettek el, úgy hogy egy hajó visszatért és tengeri temetést kaptak.
A hajóból maradt, felszínen úszó dolgokat elszállították, a WSL kártérítést fizetett az áldozatok családjainak, ám korán sem eleget, hibájukat nem ismerték el.


A hajó részei

Fedélzet: itt voltak a csónakok és minden osztálynak meg volt a maga helye, bár voltak átfedések.
Luxus (A) fedélzet: itt csak az első osztály utasai tartózkodtak és innen nyíltak különböző szalonok is. Pl. tornaterem, olvasó szoba, dohányzó.
B fedélzet: első osztályú kabinok, étterem és 2-od oszt. dohányzó, illetve raktárak. Ezen fedélzet másik oldalán volt a 3-ad osztály fedélzete.
C: személyzeti és 3-ad oszt. közös tér, illetve itt volt néhány első oszt. kabin és 2-od oszt. könyvtár.
D: itt volt kabin minden osztályról, 1-2 oszt. szalonjai és a Limuzin-tér.
E: csak a személyzet és a 3-ad oszt. kabinjai.
F: 2-3 oszt. kabinok, 3-ad oszt. étkező, törökfürdő és medence.
G: 3-ad oszt. kabinok, posta, raktárak, squash-pálya, kazánház-motor.
Legalsó fedélzet: itt volt a kazán, gépház, motorikus dolgok, ahova utasok nem léphettek be.


Élet a hajón

Ételek
Első osztály: 8-9 fogás. Többnyire hideg előételekkel és osztrigával kezdődött. Minden fogást külön tálaltak fel. Az utolsó fogás az első osztályon többek között a Consommé Olga (borjúleves kecsegevelővel), lazac uborkával és hollandi mártással; Mignons Lili (libamájjal, articsókaszívekkel és szarvasgombával készítve); bárány mentaszósszal; krémes karotta, sült galambfióka zsázsaágyon, hideg spárga vinaigrette mártással, és libamájpástétom. Az utolsó napon a desszertkínálat őszibarack Chartreuse zselében és Waldorf puding volt.
Másod osztály: Borsóleves, zöldséges spagetti, sózott marhahús, zöldséggombócok, sült ürühús, héjában sült krumpli, ökörnyelv, savanyúság, tápiókapuding és almatorta.
Harmad osztály: Zöldségleves, sült disznóhús, zsályás hagymaröszti, zöldborsó, főtt krumpli, száraz kekszek, friss kenyér, édes szósszal leöntött szilvapuding és narancs .
Szabadidő
Első osztály: úszómedence, tornaterem, squash-terem, masszázs-szalon, törökfürdő, fedélzeti játékok, könyvtár, táblajátékok, több órás étkezések (napközben cukorka, szivar, cigaretta, könnyűitalok-ételek), szivarszoba, teaszoba, rögtönzött előadások, táviratok küldése.
Másodosztályon ezek egy része szintén elérhető volt, de nem minden. Harmadosztályon csak egy társalgó, egy ebédlő volt.



A roncs

A hajó roncsa jelenleg 4 km mélyen fekszik 900 km-re Új-Funlandtól. 1985-ben találták meg, ezután számos kincsvadász merült le és loptak el számtalan dolgot a roncs közeléből. Ezek nagy része megkerült, a hajó védett. 5500 tárgyat emeltek ki az idők folyamán az óceánból, amiket a Titanic Múzeumban meg is lehet tekinteni. A roncs gyorsan pusztul, valószínűleg 2040-re nyoma sem marad.


Jelen

Virtuális kiemelés
2010-ben egy expedíció utazott a roncshoz, hogy virtuálisan feltérképezzék a hajót és a környezetét is, mert az a cél, hogy virtuálisan kiemelik a hajót, majd később a szárazföldön rekonstruálják azt. Szeretnék a nagy közönség számára is láthatóvá tenni, mielőtt végleg semmivé lesz.

Titanic II.
2013-ban a Blue Star Line bejelentette, hogy felépítik a Titanic pontos mását, még a személyzet ruháit is másolják. 2016-ban indult volna el a hajó, de csúsztak, így 2018-ban száll vízre a másolat, valószínűleg.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése